سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع اوراق بهادار قسمت دوم

اوراق بهادار با نام یا بی‌ثبتی هستند که به قیمت اسمی معین برای مدت معین توسط دولت، شهرداری، شرکت‌های دولتی و خصوصی و برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی در کشور منتشر می‌شوند. این اوراق دارای نرخ سود تضمینی هستند و به همین دلیل جزو اوراق کم ریسک طبقه بندی می شوند.

با توجه به رابطه مستقیم بین ریسک و بازده، از آنجایی که ریسک این اوراق نسبت به سهام عادی کمتر است، بازدهی آنها نیز بسیار کمتر است. سود این اوراق تضمین شده و معاف از مالیات است و اغلب دارای پرداخت ماهانه یا سه ماهه است.

اصطلاح صکوک از کلمه عربی ساق گرفته شده است که به معنای چک، سفته، برات و سفته است. معمولاً به عنوان اوراق قرضه اسلامی شناخته می شود. ابزارهای مالی اسلامی یا صکوک، اوراق بهاداری با ارزش مالی یکسان و قابل معامله در بازارهای مالی هستند

بر اساس یکی از عقود اسلامی مصوب طراحی شده و دارندگان اوراق مشترکاً مالک یک یا مجموعه ای از دارایی ها و منافع ناشی از آن هستند.



صکوک یک ابزار گردان است که در کشورهای اسلامی به جای اوراق قرضه استفاده می شود. این اوراق مبتنی بر دارایی با درآمد ثابت یا این متغیر در بازار ثانویه و بر اساس مبانی شرعی قابل معامله است. صکوک به انواع مختلفی تقسیم می شود که در زیر به اختصار توضیح داده شده است:


مجوز صکوک: یکی از انواع اوراقی که می توان برای سرمایه گذاری خریداری کرد، مجوز صکوک است. معمولاً شرکت های بزرگی که با مشکلات مالی مواجه هستند، با ایجاد یک شرکت ثانویه، بخشی از دارایی های خود (مثلاً املاک خود) را به این شرکت منتقل می کنند.

آنها شرکت را می فروشند و خودشان آن اموال را از آن شرکت خارج می کنند (مشروط به مالکیت). شرکت دوم بخشی از این ملک را به صورت چند سهم در بورس می فروشد که منفعت خریدار این است که در دادن قیمت شریک شده و پس از انقضای مدت اجاره، سهم خود را پس می گیرد و اصل خود را پس می گیرد. .

در واقع در اجاره صکوک، حق استفاده از منابع یک دارایی یا مجموعه ای از دارایی ها در ازای اجاره بها از مالک به شخص دیگری منتقل می شود. مدت اجاره نیز مشخص است و قیمت آن در ابتدای دوره، در پایان دوره به صورت اقساط ماهانه، سه ماهه یا سالانه قابل پرداخت است.در اسناد اجاره، حق استفاده از منابع یک دارایی یا مجموعه ای از دارایی ها در ازای دریافت اجاره بها از مالک به شخص دیگری (بونی) منتقل می شود. به عبارت دیگر، صاحبان اسناد اجاره، مالکان ملک مورد اجاره هستند که به وام دهنده واگذار می شود.

آموزش بورس قسمت 15 - انواع اوراق بهادار 2

اوراق قرضه الحسنه


 

اوراق بهاداری است که بر اساس قرارداد قرض الحسنه بدون بهره صادر می شود و بر اساس این قرارداد، ناشر اوراق به مبلغ اسمی آنها نسبت به دارندگان اوراق تعهد دارد و باید آنها را در ابتدای نسخه پرداخت کند.

اسناد مرابحه


 

این قرارداد بیع است که به موجب آن فروشنده قیمت کامل محصول را شامل قیمت خرید، هزینه حمل و نگهداری و سایر هزینه های مربوطه به اطلاع مشتری می رساند. سپس به او می فروشد و مقدار یا درصدی را به عنوان سود اضافه می کند. این اوراق با بازده ثابت بوده و در بازار ثانویه قابل فروش است.

اوراق قرضه بهره دار


 

اوراق قرضه یک سند تضمین مالی است که نشان دهنده مالکیت مالک بر مقدار معینی از خدمات یا مزایای آتی دارایی ثابتی است که در ازای مبلغ معینی به وی منتقل شده است. مانند گواهی حق اقامت در یک هتل معین برای یک روز معین، حق استفاده از خدمات آموزشی دانشگاه برای ترم یک سال خاص، حق استفاده از پرواز یک ساعته به مقصد معین و حق استفاده از خدمات حج یا عمره برای یک سال معین.

https://college.samanbourse.ir