سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روانشناسی بازار بورس

با فرض اینکه افراد بر اساس مهمترین منافع خود عمل می کنند، رشته مالی توانسته ابزارهای قدرتمندی برای سرمایه گذاران ایجاد کند. به عنوان مثال، سرمایه گذاران می توانند از تئوری مدرن مدیریت پرتفوی برای به دست آوردن بالاترین بازده مورد انتظار ممکن با سطح قابل قبول ریسک استفاده کنند.

مدل‌های قیمت‌گذاری (مانند مدل قیمت‌گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، تئوری قیمت‌گذاری آربیتراژ و قیمت‌گذاری اختیار معامله) می‌توانند به ارزش‌گذاری اوراق بهادار کمک کنند و بینشی در مورد ریسک و بازده مورد انتظار ارائه دهند. ادبیات سرمایه گذاری مملو از این نظریه های مفید است.

آموزش جامع بورس

با این حال، روانشناسان مدتهاست که نامناسب بودن این مفروضات را تشخیص داده اند. مردم اغلب در عمل به ظاهر غیر منطقی رفتار می کنند و در پیش بینی های خود اشتباهات قابل پیش بینی مرتکب می شوند.


انضباط مالی در پذیرش احتمال اتخاذ تصمیمات اقتصادی به سمت پیش بینی کند بوده است. اگرچه موضوعاتی مانند کی، چگونه و چرا روانشناسی بر سرمایه گذاری تأثیر گذاشته است،

در ادامه، بسیاری بر این باورند که جایزه نوبل اقتصاد در سال 2002 که به دانیل کانمن روانشناس مشهور و ورنون اسمیت، اقتصاددان تجربی اعطا شد، این امر را توجیه می کند.


اقتصاددانان مالی در حال حاضر متوجه شده اند که سرمایه گذاران می توانند غیرمنطقی باشند. در واقع، اشتباهات در تصمیم گیری سرمایه گذاران می تواند بر عملکرد بازارها تأثیر بگذارد. مهمتر از همه، اشتباهات در استدلال افراد بر سرمایه گذاری و در نهایت ثروت آنها تأثیر می گذارد.

برخی از مفاهیم مالی رفتاری که هنگام سرمایه گذاری باید به آنها توجه بیشتری کرد به شرح زیر است:


رفتار سرمایه گذاران

اگر از سرمایه گذاران بپرسند که اهداف سرمایه گذاری آنها چیست، اکثر آنها پاسخ ساده ای خواهند داد: آنها سود می خواهند. اگرچه پاسخ آنها واضح به نظر می رسد، اما به احتمال زیاد واقعیت ندارد.

در هر یک از ما خواسته هایی وجود دارد که همیشه آنها را ابراز نمی کنیم یا حتی به وجود آنها مشکوک نیستیم. اغلب ما، هنگام تصمیم گیری در مورد پول و سرمایه خود، معمولاً به دنبال ارضای این احساسات درونی هستیم تا اینکه عملاً بر اساس قصد خود (برای کسب سود) عمل کنیم.

آموزش جامع ارزش دفتری

اما ندانستن این خواسته‌های پنهان می‌تواند باعث اشتباهات مخرب سرمایه‌گذاری شود و هم از نظر روحی و هم از نظر مالی آسیب ببینیم. به عنوان مثال، ممکن است تا زمانی که معاملاتمان سودآور باشد، به معامله سهام ادامه دهیم و به جای اینکه سرمایه گذاری را یک اقدام مالی محتاطانه بدانیم، به آن به عنوان یک بازی سرگرم کننده نگاه کنیم.


https://college.samanbourse.ir/book-value-training