سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی


به صورت رسمی دو نوع تحلیل وجود دارد:

1-تحلیل بنیادی

2- تحلیل تکنیکال 

به اشخاصی که با استفاده از تحلیل تکنیکال  قیمت سهام آتی را پیش بینی می کنند ، اصطلاحا تحلیلگر تکنیکال و به اشخاصی که با استفاده از صورت های مالی و به طور علمی که از اقتصاد  مطلع می باشند به پیش بینی قیمت سهام آتی می پردازند تحلیلگر تکنیکال یا فاندامنتال می گویند.

آموزش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی

معمولا بین تحلیلگران بنیادی و تکنیکال اختلافات نظری در خصوص قیمت آتی سهام وجود دارد.

بایستی که به این نکته نیز اشاره نمود که هر دو تحلیل ذکر شده دارای مزایا و معایب مختلفی می باشند و البته به نظر شخص بندها اولویت بر حسب علم و تجربه شخصی تحلیل بنیادی می باشد زیرا که به طور علمی در این روش صورت های مالی  شرکت مورد نظر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و سپس در مورد آینده سهم مورد نظر اظهار نظر می نماییم.

تحلیل تکنیکال

بر اساس نظریه تحلیل فاندامنتال سهم در آینده به سمت ارزش ذاتی خود سوق پیدا می کند، هدف این نوع از تحلیل یا بقول معروف تحلیل بنیادی برقرار ساختن ارتباط بین علت و بوجود آورنده آن علت در سهم مورد نظر که مورد تجزیه و تحلیل مالی قرار می گیرد می باشد.

تحلیل بنیادی کالج کارگزای بانک سامان

مثلا اگر سرمایه گذار ، ارزش ذاتی سهم فملی را 300 تومان برآورد نماید و در حال حاضر قیمت سهم 150 تومان می باشد بر اساس این تحلیل سهم این شرکت ارزش خریدن را دارا می باشد، زیرا که در حال حاضر این سهم پایین تر از ارزش ذاتی خود در بازار بورس در حال معامله می باشد..

یکی از ایرادات تحلیل بنیادی این است که : در این نوع از تحلیل ، مشخص نبودن زمان خرید و فروش سهام و همچنین مدت زمان مورد انتظار برای رسیدن قیمت سهم  به ارزش ذاتی سهم می باشد.

آموزش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی

دومین ایراد وارده این است که اتکای زیاد این روش به اخبار و اطلاعات و عدم شفاف سازی اطلاعاتی در بین برخی از شرکت ها در ایران ، برآورد ارزش ذاتی سهام را با  مشکل روبرو می نماید.

 تحلیل تکنیکال


در این نوع از تحلیل با مشاهده قیمت ها و سهم معاملات در گذشته ، حرکت های آینده قیمت سهم پیش بینی می شود.

اساس این نوع از تحلیل بر اساس استفاده از نمودارهای ریاضی استوار است تا بدین نحو با پیدا نمودن روش های تغییر قیمت ، فرصت های معاملات مشخص شود و برای انجام این نوع از تحلیل تکنیکال فقط به نمودار قیمت سهام مورد نظر احتیاج نداریم .

آموزش جامع بورس

بر اساس رفتار قیمت و رفتار سهامداران،  شناخت سرمایه گذاران  از بازار و قیمت های مختلف سهام بیشتر می شود.